نوشته های من

نوشته های من

خاطرات
نوشته های من

نوشته های من

خاطرات

تعارف کنیم یا نکنیم

یه ماه پیش کتاب جامعه شناسی خودمانی رو تموم کردم. تو یه فصلش مطلب جالبی نوشته بود؛ با خودم گفتم شاید خوب باشه که بیارمش اینجا شما هم بخونید لذتش رو ببرید!

یک فرنگی که مدت ها در ایران کار میکرد از دوست ایرانی اش می پرسد:«وقتی که ایرانیان انسان را برای صرف چای یا میوه به منزلشان دعوت می کنند از کجای حرفشان می شود فهمید که باید وارد منزلشان شد یا نشد؟» دوستش در حالیکه خنده ای بر لب داشت گفت:« خیلی مشکل است فقط با تجربه میتوان تشخیص داد.»

واقعن عجیبه! یاد طنز مهران مدیری افتادم (منظورم مجموعه شبهای برره است) وقتی که کیانوش برای کار رفت قهوه خونه,  صاحب قهوه خونه تعارف میکرد به مردم که پول ندن مردم میفهمیدن که داره تعارف میکنه و پول رو بهش میدادن ولی وقتی کیانوش تعارف میکرد مردم تعارفش رو جدی میگرفتن و پولش رو نمی دادن و صاحب کارش دعواش میکرد که چرا خوب تعارف نمیکنه و کیانوش هرچی تلاش میکرد نمی فهمید با چه لهجه ای بگه که مثل صاحب کارش تعارف کنه و مردم پولش رو بهش بدن!!  ما به این طنز میخندیدیم در حالیکه توی تمام تعارفاتمون داریم این کار عجیب رو میکنیم و فقط از لهجه همدیگه میفهمیم که باید تعارف طرف رو قبول کنیم یا نه! واقعن بعضی وقتا حالم از این همه تعارفات مصنوعی به هم میخوره! اما از یه طرف وقتی بهم تعارف نمیکنن احساس ناراحتی میکنم!!!! نمیدونم چه کار کنم خیلی حساسم! انگار اینجوریم که دلم نمیخواد خودم به دیگران تعارف کنم اما انتظار دارم دیگران تعارفم کنن وگرنه خیلی بهم برمیخوره, احساس میکنم که دلش نمیخواد برم خونه شون یا چیزی بخورم و ...

درمون نداره میدونم

حاشیه: راستی اخبار گفت بیستم جواب نهایی دانشگاه میاد. یعنی پنج روز بیشتر از انتظار من!

نظرات 16 + ارسال نظر
دردودل چهارشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:26 ب.ظ http://www.sinela71maryam.mihanblog.com

ایشالا زودتر جوابا مید و میبینی که قبول شدی
پیشم میای؟!

ممنون
منظورت وبلاگت بود دیگه!

PaRi چهارشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:00 ب.ظ http://magicgirl.blogsky.com

سلام عزیزم.مرسی که به وبلاگم سر زدی.
خوشحال میشم بازم بیای!
فعلا!

سلام. خواهش میکنم
حتمن.

دنیا چهارشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 04:41 ب.ظ http://donyaaaaaaaaa.blogsky.com

سلام الهام جان
راستش من ته این داستانو نگرفتم اخرش تعارف خوبه یا بد ولی من خودم درحالت کلاصلا تعارف نمیکنم وانتظار تعارف هم از کسی ندارم و واقعا از این خصلت خارجی ها خوشم میاد البته ناگفته نباشه پررو هم نیستم
ودر مورد دانشگاه هم دعا میکنم هرچی خدا میخواد بشه ودر تمام زندگیت موفق باشی

سلام عزیزم
خوب که نیست منم خوشم نمیاد که این همه تعارف کنم اما خودم احساس راحتی نمیکنم اگه کسی بهم تعارف نکنه!! عادته دیگه. من تا دو دفعه بهم تعارف نشه چیزی نمیخورم باورت میشه؟ اما اصلن واسم سخت نیست به کسی تعارف نکنم!

فریبرز پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:31 ق.ظ http://adabnameh.blogfa.com/

سلام
به نکته جالبی اشاره کردی! تعارف و تکلف جزئی از فرهنگ جمعی ما ایرانیهاست...
در مورد تنایج کنکور هم امیدوارم هرچی دوست داری همون بشه

سلام
ممنون

Somebody جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:50 ق.ظ http://alienmind.blogsky.com

وقتی جلوت خوبن و تعارف و قربونت میرن, بعد پشتت حاضرن تیکه پاره ت کنن واقعن حال بهم رنه. اینه فرهنگ ما. هه!

این روزام می گذره. سعی کن بری بیرون وقتت رو بگذرونی از یادت بره.

آره خوب احتمالن هشتاد درصد آدما اینطورن؟! به نظر منم خنده داره!
ژیشنهاد خوبیه ممنون

مرد بارانی جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:25 ب.ظ http://rain-man.blogsky.com

جالب بود
من که کلیه ی تعارف ها رو قبول میکنم !
بی شک و تردید

پس باید چترباز ماهری باشی!

سیاوش پاکسرشت شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:59 ق.ظ http://spakseresht.ir/mr

امان از ایرانی ها و تعارفشون

امان امان

ی دختر سیگاری شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 03:39 ق.ظ http://tatal.blogsky.com

آدم نباید بیخود تعارف کنه.رک بگه بهتره!قدم رنجه کردی:بی تعارف!

تایید میکنم
قربونت رنجی نداشت

فریاد شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:07 ق.ظ http://faryad80.blogsky.com/

سلام دوست عزیزم.
عیدت مبارک .
دیر شد ببخشید .

سلام عزیزم
عید تو هم مبارک
خواهش میکنم

فریاد شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:09 ق.ظ

از قدیم گفتن تعارف اومد نیومد داره اگر تعارف کردی توش میمونی .
من که اصلا تعارفی نیستم
انشالله که هر چه زودتر از بلاتکلیفی بیرون بیای

خیلی خوبه که حداقل تو تکلیفت با خودت روشنه من اصلن نمیدونم تعارفی هستم یا نه!
ممنون

دنیا شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:37 ب.ظ http://donyaaaaaaaaa.blogsky.com

سلام الهام جان خوبی میخواستم بدونم چه کتابایی بیشتر مطالعه میکنی واگه زحمتی نیست اسم چندتا از کتابایی که خودندی ولذت بردی رو به منم معرفی کن دلیلش به خاط حرفایی که تو وبلاگ پینوکیو زدی خیلی با حرفات موافقم

سلام عزیزم
من زیاد کتاب می خونم البته سوئ برداشت نشه؛ وقتی یکی که بهش اعتماد دارم کتابی رو بهم معرفی میکنه حتمن تهیه میکنم و میخونمش مثلن شاید سالی چهار-پنج تا خب از نظر من این تعداد زیادیه تو مملکتی که افراد کتابخون خیلی کمن تازه خیلی ها هم فقط رمان های عشقی میخونن!اما حرفایی که به احسان زدم به خاطر مطالعه ام نیست البته خب کاملن هم بی تاثیر نیست. راستش من تا یه سال پیش مثل اون فکر میکردم و آمریکا رو خدا میدونستم! عاشق فرهنگ غربی ها بودم و ... اما خواهرم مستند ظهور رو بهم داد که (همونطور که به احسان هم گفتم) چند تا آمریکایی ساختنش اونم با کلی سند و مدرک, اینقدر براشون هدایت مردم مهم بوده که کل جهان رو میگردن تا سندی برای حرفاشون باشه و هرچی که میگن عینن بهت مدرک نشون میدن و تو با چشمای خودت اون ساختمونا اون شیطان پرست ها و روابط شیطانی روسای جمهور و حتا هنرمندای مشهور هالیوود و ... رو می بینی و نمیتونی انکارشون کنی مگه اینکه خودتو به گنگ بودن بزنی که این یعنی غفلت. و دلیل اینکه به احسان سخت نمیگیرم اینه که واقعن درکش میکنم چون خودم هم مثل اون بودم . فکر میکنه که من هم مثل آدمای تو تلوزیون میخوام حرفای متحجرانه یا سبک مغزانه بزنم اما حقیقت این نیست و اینو تا زمانیکه خودش این فیلم رو نبینه نمیتونه باور کنه و من هم انتظاری ازش ندارم. البته میتونم کتابای مفیدی بهت پیشنهاد کنم اما ربطی به موضوع بحث من و احسان نداره چون همونطور که گفتم حرفای من فقط متاثر از این مستند هست. این مستند خیلی مشهور شده و میتونی از کلوب های سی دی تهیه اش کنی یا از همون سایتی که من خریدمش:www.sharghishop.com
این مستند شامل پنجاه قسمته که هر قسمتش پر از دانستنی های تازه است که نمیزاره یه لحظه ازش چشم برداری مطمئنم که دلت میخواد اونو ببینی.
موضوعات مربوط به کتابها رو هم واسه ات می نویسم که مطلع باشی؛
از شریعتی( نویسنده: دکتر عبدلکریم سروش- موضوع: پروتستانیسم اسلامی یا همون روشنفکری دینی) – جامعه شناسی خودمانی( نویسنده: حسن نراقی- موضوع: نقد عادت ها و صفات ایرانیان؛ این کتاب از معدود کتابهایی هست که به ایراد و اشکالات ایرانیان پرداخته چون ما ایرانی ها خیلی به چیزایی که داریم مغروریم و از نداشته ها و ایراداتمون خبری نداریم! فکر میکنم این کتاب رو حتمن یه ایرانی باید بخونه) بسط تجربه نبوی( نویسنده: دکتر عبدلکریم سروش –موضوع: همونطور که از اسمش مشخصه در مورد پیامبر اسلام و ذاتیات و عرضیات دین صحبت میکنه, وحی و شخصیت پیامبر رو مورد بررسی قرار میده. این کتاب کمی ثقیل هست البته قصد توهین ندارم آخه چند تا از دوستام که این کتاب رو دیدن , گفتن خیلی سخته و نمیتونن بفهمن. من هم که تو رو نمیشناسم که بدونم میتونی متوجهش بشی یا نه؛ به همین خاطر هم کاملن دوستانه بهت میگم اگه حوصله خوندن این جور کتابا رو نداری خودتو تو دردسر ننداز عزیزم.)
البته باید اینو هم بگم که کتابای دکتر سروش دو ساله که خیلی سخت گیر میاد به خاطر اعلامیه اش بر علیه رهبر. امسال که انتشاراتشو تو نمایشگاه کتاب ندیدم!
موفق باشی

احسان یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:57 ب.ظ http://ican65.blogsky.com

به به سلام ..
من با این پستت موافقم چطوری فیلسوفمون...
منم همیشه تعارفو با یه دید دیگه نگاه میکنم ....
خیلی هم کم تعارف میکنم .هرجا هم بهم تعارف کنن تا جایی که راه داره قبول میکنم مخصوصا اگه برم جایی سر سفره باشن و تعارف کنن...
انتشارات سروش غرفه بغلیه ما بود

سلام
حالا چرا فیلسوف؟
پس تو هم باید چترباز خوبی باشی برادر
آی کیو انتشارات سروش رو که نمیگم دکتر سروش نویسنده این کتاب هاست نه انتشاراتشون بعدشم انتشارات صراط کتاب های دکتر رو نشر میکنه

دردودل یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 05:47 ب.ظ http://www.sinela71maryam.mihanblog.com

سلام عسیسم
خیلی خوشحالم کرد پیشم اومدی ممنون{گل}

سلام
خواهش میکنم

احسان دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:15 ب.ظ http://ican65.blogsky.com

آی کیو عمه ته ...
من فکر کردم همون انتشارات سروش کتاباشو چاپ میکنه ...
منم سروشو میشناسم میدونم چون حرفایی که درباره قرآن زد و گفت که قرآنو حضرت محمد گفته نه خدا دهنشو آسفالت کردن...
راستی کتاب مزرعه حیواناتو خوندی جورج اورول اصلیشو ها...

فریاد سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 03:25 ب.ظ

سلام عزیزم .
ببینم نتایج اعلام شد یا نه .
بلاخره تکلیفت معلوم شد از این نگرانی خلاص شدی

احسان دوشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:30 ب.ظ

کجا قبول شدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد